Direktlänk till inlägg 10 januari 2008

den glada gubben

Av Sara Persson - 10 januari 2008 08:37

ehm..  hej!   det  var  ett  tag  sen  jag  vet,  skamms  lite  for  det  faktiskt..  men  nu  tanker  jag  iaf  skriva  lite.  det  har   varit  sa  att  jag  har  hafft  ett  litet  hinder; jag  har  inte  vetat  vart  jag  ska  borja.  men  sa  igar  sa  traffade  jag  den  glada  gubben  sa  da  tankte  jag   att  jag  kan  ju  borja  med  honom.


igar  nar  jag  gick  hem  fran  taget (  fran  skolan  tar  jag  forst  buss  sen  tag  och  sen  gar  jag   i  10 minuter)  sa  var  jag  valdigt  trott  och  pa  lite  daligt  humor.  det  kan  ha  att  gora  med  att  lovet  hadde  slutat  och  pa  lovet  hadde  jag  sovit  till  ungefar  11  varje  morgon.  sen  helt  plotsligt  borjade  skolan  och  jag  blev  tvungen  att  ga  upp  halv  7  igen.   sa  somsagt  var  jag  trott  och  sur.  sa  helt  plotsligt  kom  en  gubbe  cyklande  i  motsatt  riktning.  han  var  valdigt  lik  min  farfar  faktiskt,  fast  i  mindre  format,  och  han  hadde  en  brun  mossa,  san  som  vi  pa   hogstadiet  brukade  kalla  kondommossa  for  den  star  upp  fran  huvudet  och  ar  formad  som  en  kondom  lite.  han  hadde  det  storsta  leendet  jag  ngnsin  sett  nar  han kom  cyklande  mot mig,  liten  och  kutryggad. han  korde  nastan  pa  mig  men  han  bromsa  precis  i  tid. sedan log  han  mot  mig  och  sa  pa  japanska; min  son  har  fatt  barn,  jag  ska  till  sjukhuset!    sedan  borjade  han  babbla  en  masa  och  fragade  mig  om  jag  hadde  barn  och  var  jag  kom  fran  och  sa. sedan  satte  han  sig  pa  cyckeln  och  trampade  ivag  efter  att  ha  onskat  mig  ett  gott  nytt  ar  och  en  bra  framtid.  jag  kunde  inte hjalpa  det, hela  vagen  hem  och  resten  av  kvallenb  var   jag  pa  jattebra  humor.  allt  tack  vare  en  glad  japansk  gubbe  pa  cykel.


ok.  nu  har  jag  varmt  upp! ar  redo  att  skriva  igen.  det  var  ju  sa  otroligt  lange  sen  jag  skrev  sa  valdigt  mycket  har  hant.   jag  bor  nu  i  min  tredje  familj  som  bestar  av  en  mamma,  en  pappa  och  tre  soner.  pojkarna  heter  shoki,  kejki  och  atsuki.  de  ar  16, 14  och  11. huset  jag  bor  i  ar  stort  och  valdigt  avskalat.  det  ar  liksom  i  en  valdigt  modern  stil  dar  allt  ar  vitt  och  svart.  jag  gillar  det  men  samtidigt  inte.  det  ar  coolt,  men  det  finns  liksom  ingen  hemkansla  riktigt.   jag  ar  ju  forvisso  van  vid  vart  stokiga  hus  i  Sverige  sa  det  kan  ju  vara  det...  men  iaf.  skolan  gar  bra,  jag  har  vanner  och  vi  hittar  pa  saker  kanske  nagon  gang  i  manaden.  det  kanske  later  som  lite  men  de  pluggar  ju  sa  mycket  och dessutom  gor  inte  japanske  ungdommar  sa  mycket  sociala  saker.  overhuvudtaget  ar  de  ratt  barnsliga.  men  jag  klagar   inte.  jag  forsoker  vbara  hanga  med  sa  offta  det  gar.  japanskan  gar  framat  om  en  sakta  ibland,  men  jag  kan  lasa  all  hiragana  och  katakana  och  vissa  kanji.  gramatiken  ar  daremot  svar.  nar  jag  komunicerar  blir  det  en  slags   blandning  av  engelska  japanska  och  armvifftningar:P  men  de  fattar  ju  som  tur  ar.


jag  har  varit  i   Tokyo  2  ganger.  den  forsta  iii.....rakna...slutet  av  november.  da  gick  vi  mest  och  shoppade:D  det  var  kul.  MYCKET  folk.  man  var  helt  packad  pa  tunnelbanan.  runt  sparen  pa  stationerna  har  de  staket  sa  ingen  av  misstag  ska  bli  nedknuffad  pa  sparen. ganska  smart  faktiskt.  sen  dan  efter  den  Tokyoresan  sa  akte  vi till  IKEA  i  yokkohama:D    det  var  stort.  och  smockat  med  folk.  IKEA  ar  populart  i  japan.  tror  det  har  att  gora  med  att  lagenheterna  ar  sa  sma  och dyra  att  man  maste  ha  billiga  mobler.  dessutom  sa  har  de  manga  smarta  forvaringslosningar  pa  IKEA. 

 andra  gangen  jag  akte   till  Tokyo  var  den  andra  till  tredje  januari.  vi  var  pa  disneyland:D!!!  eller  snarare    Disney  SeaXD   de  har  tva  disneyland  i  japan,  disney  land  och  sea.  de  ligger  bredvid  varandra  men  ar  avdelade.  vi   var  pa  sea  delen.  det  var  fint.  hanga  intressanta  atraktioner.  det  skulle  varit  mycket  trevligare  om  det  inte  vore  sa  kallt  dock.  i  skuggan  fros  man  nastan  ihjal. men  som  sagt  det  var  kul.  jag  gick mest  med  Shoki.  han  ar  faktiskt  himmla  trevlig.  ratt  snygg  med,  om  man  inte  skulle  ha  pojkvan XP    haha   iaf  sa  kan  han  ju  bra  engelska  och  vill  inte  prata  japanska  med  mig  alls.  han  maste  ova  for  han  ska  vara  utbytesstudent  i  australien  nasta i  ar.  sa  vi  gick  tillsamans  och  kollade  runt.  det  var  kul  somsagt.   sen  nasta  dag  skulle  vi  till  stan.  jag  ville  till  shibuya  eller  akihabara  sa  jag,  men  det  blev  inte  av.  istallet  akte  vi och  besokte  fuji tv  huset  och  kollade  lite  dar.  sen  akte  vi  till  ett  stort  varuhus.  det  var  trisst.  allt  var  sa  dyrt  sa  jag  kunde  ju  inte  kopa  ngt  iallafall:(  men  hittade  en  J.Lindeberg,  heter  det  sa?,  i  varuhuset.  ar  det  svenskt?  fick  for  mig  det  iallafall...  for  de  hadde  Jesper  Parnevik  pa  en  stor  reklamaffish  bredvid..  sen  akte  vi  hem  igen. 


jag  har  borjat  sjunga  MUCC  sanger  pa  karaoken  med:D   det  ar  svart  med  japanska,  men  det  gar  faktiskt  lite  om  man  vet  sangen  inan:)  sa  ar   jag  mycket  pa  purikura stallet  i  apita (  stort  varuhus)

Purikura  ar  klistermaren  som  man   gor  i  en  automat.  man  tar  bilder  med  sina  vanner  med  fargglada  bakgunder  och  sedan  dekorerar  man  dem.  det  ar  nog  det  roligaste  med   japan.    onskar  vi  hadde  det  i  sverige.


men  nu  maste  jag  ga:(   ska  pa  rotarymiddag  sa  ar  bast  att   jag  tar  en  dush  innan.  ha  det  sa  bra  och  jag  ska  forsoka  att  skriva  snart (men  jag  lovar  inget  den  har  gangen)    kram  kram!!



sara



 
 
Ingen bild

mamma

11 januari 2008 15:09

Glada gubbar är bra. Kram

 
Ingen bild

Ebba

12 januari 2008 00:52

:D kul, fråga- är han snyggare än den andra snygga (han med ballerinan eller om det var den andra)? Kramar

 
Ingen bild

Lotta (Kaspers och Märtas mamma)

18 januari 2008 15:48

Hej Sara! Va' himla mycket spännande du är med om. För till och med gå på IKEA är ju spännande om det inte är på Tornby. Eller hur? Och den lille gubben. Han var fin.
Trevlig helg önskar vi i Linköping
Lotta, Lasse, Kasper o Märta

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

hej

Av Sara Persson - 26 mars 2008 12:51

hej  allihopa!!  jag  ville  bara  saga  att   jag  flyttar  mina  blogginlagg(  de  som  kommer)   till  bilddagboken.   kann  er  valkommna  att  lasa  och  komentera  dar:)   kram!!   goshii-chan.bilddagboken.se ...

Av Sara Persson - 23 februari 2008 10:12

hejhejhej!  detta  blir  kanske  ett  kort  innlagg.  men  iaf  sa  har  jag  flyttat  till  en  ny  familj  idag.  minns  inte  om  jag  skrev  det  i  forra  innlagget  men  jag  och  min  forra  vardmamma  kom  inte  overens,  sa  det  kanns  bra^...

Av Sara Persson - 30 oktober 2007 12:19

jag har lyckats logga in pa sidan vilket maste betyda ngn form av success:P  hoppas verkligen att det gar att publicera innlagg med nu.  ni far ha oveseende med min svenska, den ar  inte sa bra just nu... anvander den for sallan.  men hoppas iaf ni f...

Av Sara Persson - 3 september 2007 14:45

ok, forst maste jag be om ursakt for att jag inte skrivit pa ett tag, men datorn har ar superseg, och av ngn anledning vill den alltid borja krangla safort det kommer till bloggagratisXO    men ska inte skylla ifran mig har nu, bara be om ursakt:P ...

Av Sara Persson - 20 augusti 2007 13:56

hej igen^^ hinner kanske inte skriva sa mkt den har ggn^^' tack for alla komentarerna pa forra innlagget:D! kul att sa manga ar intresserade^^    Mamma, jag har inte din mail kom jag pa... men det ar  lite saker jag behover. en adapter till elu...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards