Alla inlägg under september 2007

Av Sara Persson - 3 september 2007 14:45

ok, forst maste jag be om ursakt for att jag inte skrivit pa ett tag, men datorn har ar superseg, och av ngn anledning vill den alltid borja krangla safort det kommer till bloggagratisXO 


men ska inte skylla ifran mig har nu, bara be om ursakt:P


det har nu gatt ett tag sen jag kom hit och jag borjar vanja mig vid saker och ting:)  tex sa kanns det inte ett dugg skumt att sitta ner i duschen.  varfor gor vi inte det i sverige egentligen? det ar mkt bekvamare. sen sa har jag ocksa vant migf vid toaletterna, ska ta en kort beskrivning av japanska toaletter da kanske:P  forst sa finns det normala toaletter, men de ar ytterst ovanliga.  sen finns japanska toaletter, sanna dar laskiga hal i marken saker som man maste sitta pa huk nar man anvander:P  och sen, supertoaletterna:P  min familj har en san, den har sittsvarmare och tre olika sma knappar pa sidan, en for att stalla in varme pa sitsen och tva for olika sortes... jag vet inte vad man ska kalla det.... duschar?  det finns en knapp som heter fram och en som heter bak. om man trycker pa dem sa kommer en kraftig vattenstrale uppsprutandes ur toaletten. det ar liksom for att rengora innan man torkarXD  suuuperskumtXD  se har jag sett toaletter med en fjarde knapp for spolljud. om man trycker pa den sa spelar toaletten upp ett inspelat spolljud tills man tycker pa stopp. vet inte vad man ska ha det till men antar for att ingen ska hora nar man kissar?


ok, nog om toaletterna:P  over till Okinawaresan:)

jag hadde verkligen jattekul med de andra utbytesstudentern:D  vi var 9 pers, 1 Svensk(jag), 1 fransyska, 1 Malaysiska, 2 merikanskor och 4 australiensare, varav 3 tjejer:)  vi bodde pa ett stort hotel i dubbelrum, jag delade rum med Lilly fran Australien:)  vi hadde ett fullspeckat schema, och massor att hinna med, sa det var lite stressigt:P  vi akte overallt i en liten buss och hade en guide som bara pratade Japanska.  vi besokte en massa olika stallen, de flesta hade att gora med andra varldskriget, men tankte beratta lite om mina 3 favoriter:)  ok, forst Okinawa peace memorial hall. en stor park med ett stort torn i mitten. det var valdigt fint, mitt i tornet fanns en 12 meter hog budda for att ge alla fred. folket i okinawa gillar inte krig, i andra varldskriget, eller the pacific war, sa kampades nagra av de storsta slagen i Japan dar. de skickade till och med ut 17 ariga flickor i kriget.  de flickorna fick vi hora mkt om, men pa peace memorial hall hadde de en engelsksprakig informationsfilm. den var hemsk. jag grat lite. det stora tornet ar byggt for att formedla fred. okinawierna vill inte att detta ska upprepas och har manga manifestationer m.m. 


2, okinawa aquarium:D  lite lattsamare:P  det var superkul:D  de hadde massa roliga fiskar, och valar. jag har aldrig sett ett sa sort djur i hela mit liv:D det var coolt:) 


sen, 3, ananasplantagen:D  hur manga gnger har jag fragat hur ananas vaxerXP?  har altid undrat det:P  men nu vet jag:D i mitten av en buske^^  ananasplantagen var kul, men vi hadde brottom till flyget, sa vi var mest i shopen oc at ananaskakor:D 


och sen maste jag namna glasblasarstallet!  vi fick blasa glas! fatta haftigt!  det var valdigt spannande^^  helt enkelt var okinawaresan toppen!


ok, sa vad har jag mer gjort under de har tva veckorna?  jag har varit pa Jusco massor, Jusco ar det dar stora varuhuset:P  det finns typ 5 Jusco i bara yokkaichiXO  sen har jag varit pa bio med Jun och en av hennes vanner:) rush hour 3^^ den var kul:)  sen gick vi och tog purikura:D  sannadar fottoautomater^^  man tar galna bilder och sen kan man redigera dem pa massa olika sett:D  jatteskoj^^


och idag var jag i skolan:) det var intressant. vi hadde jordbavningsovning. alla var tvugna att gomma sig under banken. sen sa visade John-sensei mig runt pa skolan. den var storXo jag fick en ova hiraganabok som jag skulle jobba med pa alla mina lektioner, jag kommer enda inte fatta ngt nu sa:P  alla i klassen verkade jattetrevliga:D  alla forsokte prata med mig samtidigt. kul att de var intreserade:)  min klassforestandare var ocksa snall:)  nar jag satt och vantade pa bussen helt sjalv och den inte skulle komma pa 50 minuter sa insisterade hon pa att skjutsa hem mig:)  supersnallt:)  jag sa tack 150 ggr tror jagXD 

haha


tror det var allt? eller jo!  jag var pa Horiki-sans engelska kurs idag medXP  horiki ar min kontaktperson:P han och 4 andra japanska gubbar gar en ggn i veckan och lar sig engelska:) hans sensei ville traffa mig sa jag hangde pa:) det var valdigt trevligt^^ hon hette kate och var fran tjeckien^^  hon var hel exalterad over att traffa en till europeXD  hon stallde 400 fragor i sekunden:)  men hon var trevlig och gacv mig massa tipps och rad^^  ska folja med dit ngn mer ggn^^


ok, hoppas jag fick med allt! 


kolla garna min bilddagbok, http:/goshii-chan.bilddagboken.se  ^^  ha det bra!  baii!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards